چکیده
در طی دهه های اخیر طرحهای سازمانی بسیار زیادی به وجود آمده اند. در این گذار، تغییر و تکامل ساختار
سازمانی محور تغییرات سازمانی در دوره های مختلف را تشکیل داده است. درک جامع ساختار سازمانی مستلزم آن است که توجه داشته باشیم که ساختار سازمانی هم از اجزاء سخت و هم از اجزاء نرم تشکیل شده است. مطالعات اولیه ای که در زمینه شناخت ساختار سازمانی انجام شده اند، بر ابعادی تاکید داشتند که بیشتر معرف ساختارهای رسمی میباشند. به هر حال الزامات همراه با عصر دانایی، موجب ظهور و توسعه سازمانهای دانش محوری شده است که برخی ویژگیهای آنها تفاوتهایی اساسی با ساختارهای سنتی سلسلهمراتبی دارد. شاید مهمترین این تفاوت ها نقش مهم و تعیین کننده ساختار غیررسمی در این سازمانها باشد که در سازمانهای سنتی کمتر به آن توجه شده است. در حالی که توجه به آن برای موفقیت این سازمانها در مدیریت موثر دانش بسیار ضروری است. با توجه به تاکید متون مدیریت دانش و سازمانهای دانشمحور بر ساختارهای فرآیندی، تیممحور و ارگانیک برای توسعه سازمانهای دانشمحور، این مقاله مفهومی با استفاده
از ساختار غیررسمی به عنوان یک بعد کلیدی، به تشریح دقیق ابعاد ساختاری متمایز سازمانهای دانشمحور همچون روابط غیررسمی، روابط اعتمادمحور، روابط عاطفی فراگیر و روابط تعاملی برونگرا میپردازد و در ادامه ویژگی های ابعاد محتوایی
مهم سازمانهای دانش محور یعنی محیط، تکنولوژی و فرهنگ را مورد بررسی قرار می دهد.
m1.pdf_1505328700_738_452_1926.zip0.00 MB |